BørneTelefonen

Ring gratis og anonymt til BørneTelefonen på 116 111

Hvornår kan man ringe?
Telefonen er åben i hverdagen fra kl.11 til 23 og i weekenden fra kl.11 til 19

Hvad er Børnetelefonen?
Børnetelefonen er børns livline i hverdagen, når de tumler med alle de spørgsmål, problemer og udfordringer som børn i dag kan støde på. Her kan de ringe ind og få en uforpligtende snak med en voksen, der har tid til at lytte, og som kan give dem upartisk feedback, råd og hjælp.

Hvem ringer man til?
Ved telefonen sidder en lang række frivillige, der kender til det at være barn, og som har lyst til at hjælpe. De frivillige arbejder ulønnet i deres fritid, fordi arbejdet med børnetelefonen interesserer dem. Langt de fleste frivillige er i gang med en uddannelse til eksempelvis sygeplejerske, pædagog, lærer, psykolog eller socialrådgiver.

Hvad kan man ringe ind om?
Alt det der rører sig i hovedet, når man er barn og ung i dagens Danmark. Problemer i skolen, dumme tanker, angst, skilsmisse, trælse forældre – alt det, der kan give brug for at tale med en voksen, og som man ikke har lyst til at tale med sine forældre eller lærer om.

Er man anonym?
Når man ringer ind til børnetelefonen, er man helt automatisk anonym. Medarbejderne kan ikke se telefonnummer eller hvor der ringes fra, og beder ikke om navn. De frivillige spørger måske om alder og landsdel. Når der spørges om alder, er det for bedre at kunne forså situationen og når der spørges til landsdel, er det udelukkende for at bruge det til statistik.

Hvorfor kan det være svært at ringe ind?
Det kan det fordi hovedet er fuld af en masse tanker og følelser, og det kan være svart at sætte ord på det der foregår. Samtidig er det nemt at blive usikker på sig selv i en i forvejen svær situation. Men bare roligt, medarbejdere er vant til at snakke med børn og kender til problemerne. De har nemlig også været børn engang, de har bare levet lidt længere og prøvet tingene flere gange, og derfor kan de måske hjælpe dig.

Hvem står bag Børnetelefonen?
Det gør Børns Vilkår, der er en organisation, der arbejder for at forbedre vilkårene for børn og unges opvækst og udviklingsmuligheder i Danmark. Børns Vilkår driver også Børnechatten og forældretelefonen, der fungerer på samme vis som børnetelefonen, bare for voksne og forældre, der har brug for at vende en problemstilling med en udenforstående.

Related Posts

4 Comments

  1. Hjælp og rådgivning til børn | Bornenettet.dk
    11/08/2014 at 12:27 pm - Reply

    […] kan jeg få hjælp? Det kan du både via børnetelefon, via chat eller via brevkassen. På den måde kan du gøre det som det passer dig […]

  2. Børnebrevkassen | Bornenettet.dk
    11/08/2014 at 12:29 pm - Reply

    […] Hvis du gerne vil have hjælp til dine problemer hurtigere, kan du vælge at bruge børnechatten eller børnetelefonen. […]

  3. Melanie
    29/01/2015 at 5:50 pm - Reply

    Hej jeg vil gerne have at i lige skal hjælpe mig med et problem jeg har

    • Christina
      30/01/2015 at 7:00 am - Reply

      Hej med dig 🙂

      Du er nødt til at ringe direkte til Børnetelefonen på telefon 116 111 – de har åbent alle hverdage fra 11-23 og i weekenden fra 11-19.

      Hvis du har det bedre med at chatte om dit problem, kan du i stedet besøge Børnechatten her: http://www.bornetelefonen.dk/raadgivning/Basechat.aspx

      De bedste hilsner

      Christina

Leave A Comment